Global searching is not enabled.
Skip to main content

Blog entry by Damian M

5 kroków do pokonania wszystkich przeszkód w biegu OCR.

5 kroków do pokonania wszystkich przeszkód w biegu OCR.

START W BIEGU PRZESZKODOWYM ? Czy każdy może pokonać przeszkody?

 

Tak ! Każdy kto ma odwagę stanąć na STARCIE z ogromnie dużym prawdopodobieństwem ukończy ten bieg. Praktycznie każdą przeszkodę możesz pokonać z pomocą innych osób, którzy z wielką chęcią ci pomogą bo pomaganie w końcu jest SUPER prawda?

Na bieguprzeszkodowym jak Runmageddon, Spartan Race, Barbarian race... czeka CIEBIE trasa między 3 km do aż 42 km!!! Napotkasz na swojej drodze między 20 a 140 przeszkód mających na Celu powstrzymać Twój dalszy bieg. Na szczęście można sobie pomagać smile

Ja natomiast bardzo mocno wierzę, że odpowiednie przygotowanie zapewni Tobie możliwości pokonania większości przeszkód własnymi możliwościami. Jeśli jednak się to nie stanie podczas Twojego pierwszego startu wypracujesz elementy, które pomogą Tobie pokonać ten bieg.

Stawiam przed Tobą wyzwanie odpowiedzenia sobie na kilka pytań, żebyś obiektywnie spojrzał na swoje przygotowanie w chwili obecnej.

 

Stworzyłem listę 5 najważniejszych moim zdaniem rzeczy, które są kluczowymi elementami pokonania przeszkód na RUNMAGEDDONIE. Nie są one ułożone pod względem ważności bo każdy z nich nawiązuje do innego elementu przygotowania i są one nierozłącznymi elementami całej układanki.

Oto lista:

Masa ciał: Czy moja masa ciała jest odpowiednia do mojej siły czy jednak troszkę jest jej za dużo?

Silne przedramiona i ramiona: Czy moje ramiona i przedramiona są dość silne, żeby podołać przeszkodom czy powinnam/powinienem je wzmocnić?

Wytrzymałość: Jakoś to będzie czy zrobię to jak należy.... Przygotuję się

Technika: Czy próbowałam / próbowałem pokonać już jakies najprostrze przeszkody?

Brak Kontuzji: Przygotuję się jak najlepiej, żeby ta zabawa skończyła się dobrze smile

 

Pozwól, że rozwinę te elementy o swój komentarz:

MASA CIAŁA: Nadwaga nie ułatwia poruszania się i utrzymania swojej masy np. w zwisie tułowia. Odpowiednia masa ciała sprawia, że ciało może szybciej stać się funkcjonalne i gotowe na różne wyzwania. Najlepszym sposobem na sprawdzenie czy masz dobrą masę ciała jest skład ciała. Pokaże Tobie ile masz w sobie: WODY, tłuszczu, masy mięśniowej. Oczywiście trzeba spojrzeć na ten aspekt funkcjonalności ciała szerzej. Istnieje jednak zależność między masą a szybkość reakcji, wprawienia ciała w ruch. Jeśli więc masz kilka kilogramów za dużo oczywiście przebiegniesz bieg preszkodowy. Pytanie w jakim stylu smile

Rozwiązanie,

Odpowiednio zbilansowana dieta oraz odpowiednio przygotowany trening zmniejszy Twoją masę: Jeśli oczywiście masz w tej sferze WYZWANIE.

Idealnym rozwiązaniem jest konsultacja z dietetykim i ustawienia indywidualnego planu żywieniowego. 

SILNE PRZEDRAMIONA I RAMIONA:

Na część przeszkód będziesz musiał się wdrapać siłą ramion i przedramion poprzez chwytanie i przyciąganie swojego ciała. Ściany pionowe, liny i inne chwytne elementy wymagają solidnego i wytrzymałego uchwytu. Duży problemem w pokonaniu przeszkód, na które musisz się wspiąć jest właśnie słaby chwyt.

Rozwiązanie,

Ćwicz chwyt uwieszając się na drążkach, linach, trzepakach. Ćwicz chwyt poprzez mocne i dynamiczne zamykanie i otwieranie dłoni.

Na mojej płycie treningowej znajduje się również zestaw ćwiczeń do wzmacniania przedramion.

WYTRZYMAŁOŚĆ: 

Skurcz mięśnia uniemożliwia dopływ tlenu. Bez tlenu nie ma energii. Bez energii nie ma siły ! Kółko się zamyka :/ To taki bardzo mocny skrót i nie będziemy się zagłębiali we fizjologię wysiłku.

Widziałem wielu ludzi, którzy ogromną masą mięśniową mogą zrobić wiele rzeczy. Widziałem jeszcze więcej ludzi, którzy pomimo ogromnej masy mięśniowej lecz niedotlenionej nic nie mogą zrobić. Po prostu odcina tlen i nie ma siły.

 

Im większa masa mięśniowa tym więcej tlenu potrzebuje, więc nadbudowywanie ogromnej masy mięśniowej nie sprzyja budowania dobrej kondycji. Ogromny plus jest taki, że układ oddechowy szybko się dostosowuje i dość szybko idzie zbudować kondycję do przebiegnięcia swojego pierwszego biegu.

Rozwiązanie,

Bieg przeszkodowy to BIEG skarbie.... nie rower, pływanie a bieg smile Żeby przebiec bieg przeszkodowy biegaj i rób ćwiczenia skoczne.

Tutaj mam dla Ciebie kilka propozycji:

Spróbuj mojego treningu tabatowego BURN IT! (pogromca tłuszczu): 

Wszystkie moje treningi na tej platformie możesz testować przez 72h za darmo. Skorzystaj z darmowych dni testowych.

TECHNIKA: 

Mówią, że chamska siła techniki się nie boi smile Osobiście uważam, że technika jest ważna. Technika wykonania ćwiczeń żeby dbać o element zdrowia oraz tak jak w tym przypadku technika pokonania przeszkód. Niestety niewiele jest parków przeszkodowych mogących inicjować przeszkody na biegu preszkodowym. Można jednak podpatrzeć je na filmikach promocyjnych bieg, a dzięki odpowiednim ćwiczenim przygotować się na ich pokonanie. Pokonując jakąś nową przeszkodę sam popełniam błędy. Ważne, żeby wyciągać z nich wnioski i kolejnym razem pokonać ją sprawnie i bezpiecznie.

Rozwiązanie,

Szukaj sposobów odwzorowania przeszkód np. w parkach z drążkami.

BRAK KONTUZJI:

Największe kozaki muszą dać za wygraną jeśli przydarzy im się kontuzja. Osobiście sam miałem wiele i niestety moja sprawność wtedy bardzo spadała. Nie mówiąc już wtedy o elemencie psychiki, która jest kluczowa do tego żeby ruszać dupkę z miejsca. Wyobraźnia w trakcie pokonywania przeszkód jest ważnym elementem w zmniejszeniu ryzyka kontuzji.

Rozwiązanie,

  1. Najlepszym sposobem na unikanie ryzyka kontuzji podczas swojego startu jest odpowiednie przygotowania Twojego ciała. Ma być funkcjonalne i silne żeby móc przeciwdziałać niepożądanym czynnikom. Ćwicz całe ciało równomiernie i zmieniaj impulsy treningowe.

2. Jesteś tak silny/silna jak twoje najsłabsze ogniwo, więc wzmacniaj to co jest u Ciebie słabe.

 

Życzę Tobie dużo radości podczas Twojego startu.

Baw się cudownie,

Nikodem Finke


  • Share


  
Nasze strony wykorzystują pliki cookies.
Polityka Prywatności       AKCEPTUJĘ