Global searching is not enabled.
Skip to main content

Blog entry by Damian M

Jak przygotować się do sezonu narciarskiego. Rozmowa z OSTEOPATĄ

Jak przygotować się do sezonu narciarskiego. Rozmowa z OSTEOPATĄ

Sezon narciarki, dla wielu z nas jest to czas odpoczynku i beztroskiego szusowania po najróżniejszych stokach narciarskich. Nie ważne czy dopiero zaczynasz swoją przygodę z nartami / snowboardem czy jeździsz już od wielu lat, zawsze jesteś narażona / narażony na wiele niebezpieczeństw, które czają się za rokiem. Pewnie znasz kogoś kto wrócił z nart co prawda w jednym kawałku, ale np. z przestawionym kolanem lub z wybitym barkiem…. W tym wpisie przeprowadziłem ciekawą rozmowę z OSTEOPATĄ z kliniki RESTEO Michałem Posłusznym: https://resteo.pl/

Cenię Michała za profesjonalizm i ogrom wiedzy jaką posiada. Wiele razy pomógł mi wyjść z mikro urazów i dzięki temu szybciej wróciłem do uprawiania sportu.

Michał, czy ludzie przygotowują się do sezonu narciarskiego?

mmmmmm…. NIE. Może na tydzień, dwa przed.

Jaki czas przygotowań na sezon narciarski jest już akceptowalny według Ciebie?

Absolutne minimum to miesiąc, super, jak będzie to 6 tygodni, a idealnie jak będą to 2 miesiące. W 8 tygodni naprawdę zrobisz dużo i będziesz cieszyć się świetnym zjazdami.

Które mięśnie pracują podczas jazdy na nartach? Na których mięśniach podczas przygotowań się skupić?

Główne mięśnie odpowiedzialne za bezpieczeństwo i komfort jazdy to: mięsień czworogłowy, 2 głowy, pośladek i plecy. Dla nich trzeba poświęcić szczególną uwagę.

Istotnym problemem, z którym się często spotykam w mojej pracy trenerskiej jest skręcenie stawu kolanowego podczas jazdy na nartach dlaczego tak się dzieje?

Dzieje się tak ze względu na to, że ludzie posiadają niezrównoważone napięcia wewnętrzne. Często największym napięciem okolicy kolana jest napięcie tylko w taśmie bocznej (pasmie biodrowo-piszczelowym), które pochodzi z przykurczu mięśni pośladkowych i naprężacza powięzi szerokiej. Taki przypadek warunkuje brak stabilności w stawie kolanowym, ponieważ brakuje napięcia po wewnętrznej stronie uda.

Co więc warto wprowadzić w program treningowy, żeby zmniejszyć ryzyko kontuzji:

Podczas przygotowania na narty należy wprowadzić ćwiczenia na rotację i przywiedzenie w stawie biodrowym. Należy wzmocnić przyśrodkowe (lub: wewnętrzne) części nogi w oparciu o ćwiczenia funkcjonalne.

Świetnym ćwiczeniem jest szorowanie podłogi do wewnątrz przez co ćwiczymy wewnętrzną część uda (przywodziciel) patrz trening specjalistyczny w programie NARCIARZ.

Czy należy wzmocnić inne mięsnie niż wcześniej wspomniane?

Na pewno plecy – najlepiej podciąganiem, dlaczego? Żeby nie bolały plecy, bo główne bóle odcinka lędźwiowego pojawiają się z tego, że powięź piersiowo-lędźwiowa jest rozrywana poprzez ściąganie jej w dół. Dlatego możemy odczuwać zmęczenie w dolnym odcinku kręgosłupa. Wspaniałym ćwiczeniem jest martwy ciąg, który bardzo odwzorowuje pozycję zjazdową.

Czy należy wprowadzić do przygotowań ćwiczenia mięśni brzucha?

Zdecydowanie tak, pomoże to ustabilizować miednicę

Jakie występują najczęstsze urazy podczas uprawiania narciarstwa?

Nazywane jest to Nieszczęśliwą Triadą: Najczęściej zrywasz więzadło krzyżowe przednie, więzadło poboczne przyśrodkowe i naruszasz łąkotkę przyśrodkową albo przyczep gęsiej stopy. Gęsia stopa to wspólny przyczep mięśnia krawieckiego, smukłego, półbłoniastego i półścięgnistego.

Ile trwa rehabilitacja pooperacyjna?

Czasami po zerwaniu więzadła krzyżowego ludzie nie czują żadnej różnicy, ale częściej niestety jest konieczny zabieg operacyjny. Literatura podaje, że rehabilitacja trwa między 3 a 6 miesięcy do uzyskania prawidłowej funkcji i zakresu ruchu w stawie. Skraca się to do ok. 2-3 miesięcy przy intensywnej rehabilitacji. Polskie warunki pozwalają na (brak rehabilitacji) lub bardzo krótki przebieg rehabilitacji. Problemem również jest brak wyraźnego polecenia przeprowadzenia kompleksowej rehabilitacji. Wielu pacjentów sądzi, że leczenie kończy się na zdjęciu szwów a kolano jakoś się rozrusza.

Faceci czy kobiety częściej robią sobie krzywdę podczas jazdy na nartach?

Po równo

Z jakim najcięższym przypadkiem spotkałeś się po urazie narciarskim?

Zespół Hornera: W tym przypadku, najprościej mówiąc było to spowodowane  przestawieniem głowy względem kręgosłupa. Jednostronne objawy neurologiczne na twarzy, zwężona źrenica. Była to konsekwencja upadku. Nie wspominam już o kolanach, które notorycznie są uszkodzone.

Coś jeszcze chciałbyś dodać:

Tak, Przygotujcie się, nie śpieszcie się z przygotowaniami, słuchać ciała na stoku. Jeśli coś boli to zatrzymać się, rozmasować to miejsce i jechać bezpiecznie dalej.

Złota zasada Michał?

Ostatni dzień, ostatni zjazd spędzam na wypiciu piwka  Najwięcej urazów zdarza się właśnie przy ostatnim zjeździe. Już jest rozluźnienie, już nic się niestanie. BOOOM.


  • Share


  
Nasze strony wykorzystują pliki cookies.
Polityka Prywatności       AKCEPTUJĘ