Global searching is not enabled.
Skip to main content

Blog entry by Damian M

Jak przygotować się do sezonu narciarskiego. Rozmowa z ORTOPEDĄ cz.2

Jak przygotować się do sezonu narciarskiego. Rozmowa z ORTOPEDĄ cz.2

Jazda na nartach, piękne widoki, piękna zima, stok i TY. Tak chcemy, żeby wyglądał nasz wymarzony i opłacone wyjazd narciarski. Z reguły tak też jest, ale nie zawsze nasz wyjazd może skończyć fantastycznie. Będąc wielokrotnie na nartach niestety widziałem przykre widoki wypadków i ratowników na stokach. O przygotowaniach na sezon narciarski rozmawiam z Dr n.med. Pawłem Bąkowskim.

NIKO: Sezon narciarski to dla wielu czas białego szaleństwa. Czy w związku z planowanym wyjazdem uważasz, że należałoby wzmocnić mięśnie nóg? Jeśli tak to jakie mięśnie.

PAWEŁ: Zdecydowanie trzeba wzmocnić. Jestem przekonany, że systematyczny ruch, aktywność fizyczna powinna być nieodłącznym elementem naszego życia. Tylko w ten sposób jesteśmy w stanie utrzymać zdrowie, które jak wiemy mamy dane tylko jedno. Jeśli planujemy wyjazd narciarski, a cały rok jesteśmy aktywni nie musimy w jakiś drastyczny sposób zmieniać naszego podejścia do sportu. Jeśli natomiast w ciągu całego roku mało się ruszamy musimy mieć świadomość, że w okresie 2-3 miesięcy przed wyjazdem narciarskim powinniśmy włączyć ćwiczenia wzmacniające.

Ważne, poza ćwiczeniami wzmacniającymi (takimi jak przysiady, wykroki, podskoki), są ćwiczenia poprawiające naszą stabilizację=koordynację ruchową. Jestem fanem ćwiczeń na piłkach sensorycznych (potocznie zwanych jeżykami), które przynoszą fenomenalne wyniki.

NIKO: Wiem, że samemu uwielbiasz jeździć na nartach. Obawiasz się czegoś podczas swoich wypadów czy nie masz stresu związanego z narciarstwem?

PAWEŁ: W związku z licznymi przypadkami narciarzy, które leczyłem oczywiści pewna doza stresu się pojawia. Najbardziej obawiam się innych osób, które mogłyby w niekontrolowany sposób we mnie wpaść w czasie jazdy na nartach.

NIKO: Z jakimi urazami najczęściej borykają się narciarze i dlaczego właśnie z takimi?

PAWEŁ: Narciarze najczęściej w czasie upadków uszkadzają sobie kolana. W snowboardzie - kończyny górne czyli ręce. Urazy kolan z reguły się skomplikowane, ponieważ dotyczą wielu struktur. Najważniejsze w leczeniu jest zaopatrzenie wszystkich uszkodzeń w jak najszybszym czasie.

NIKO: Czy idzie takim urazom jakoś przeciwdziałać?

PAWEŁ: Odwieczna doktryna medycyny - "lepiej zapobiegać niż leczyć”. Trening siłowy i stabilizacyjny przed wyjazdem narciarskim. No a w czasie kilkudniowego wyjazdu oczywiście dużo snu i wypoczynek po jeździe.

NIKO: jaką proponujesz rozgrzewkę na stoku, żeby zminimalizować ryzyko kontuzji.

PAWEŁ: Zanim zapniemy buty narciarskie warto poświęcić 5 minut na rozgrzewkę - myślę, że przysiady, wymachy rąk, pajacyki powinny zrobić swoje.

NIKO: Jako trener personalny miałem i mam styczność z ludźmi po urazach więzadeł przednich ACL właśnie po nartach. Słyszałem, że jest to kosztowna operacja, a po niej jeszcze czeka nas rehabilitacja. jak długo trwa przywrócenie pełnej sprawności po takim urazie?

PAWEŁ: Rekonwalescencja po rekonstrukcji więzadła krzyżowego trwa około 9 miesięcy. Pierwszy 3-miesięczny okres pacjent po operacji spędza na rehabilitacji pod okiem fizjoterapeuty. Potem wchodzi już okres „przedsportowy” gdzie ważną rolę spełnia trener personalny.

NIKO: Jakie złote rady dałbyś ludziom, którzy aktywność fizyczność kończą i zaczynają właśnie na tygodniowym wypadzie w góry? Co chciałbyś im powiedzieć.

PAWEŁ: Niestety, ale właśnie takie osoby są najbardziej narażone na kontuzje narciarskie. Bądźmy aktywni cały rok, a w ten sposób narty kojarzyć się nam będą tylko z miłymi wspomnieniami.

 

Wszystkim narciarzom, i nie tylko, życzę bezpiecznej jazdy!

 

Dr n.med. Paweł Bąkowski

Ortopeda, Rehasport, Poznań

www.pawelbakowski.pl


  • Share


  
Nasze strony wykorzystują pliki cookies.
Polityka Prywatności       AKCEPTUJĘ